Comfort aan boord

Post datum | mei 26, 2024

Vertrekken, een zwaar, moeilijk of lastig woord!!!???

Het hangt er zoal vanaf wat je er in se met wil zeggen en van maakt.

Je hebt bootliefhebbers, zeilers of motoristen die huis en thuis verkopen om dan resoluut te kiezen om enkele en of meerdere jaren op hun (woon)boot te gaan leven. Dat is een zware beslissing, en de terugkeer is even zwaar als het vertrek, want deze stap moet je als een totale verhuis bekijken. Alles, maar dan ook alles in pakken , aan boord of in een locker bij familie of vrienden stockeren. Terug komen voor even wil dan zeggen in uw thuisland een verblijf zoeken, beetje op hotel gaan.

Andere water freaken behouden toch nog een thuis op het vaste land en keren jaarlijks wel enkele weken of maanden terug. Dat wil ook niet zeggen dat je in uw boot periode als een verlofganger leeft, neen die boot is dan een evenwaardig tweede verblijf.

Dan wil je in dat verblijf ook kunnen genieten zoals je thuis kon genieten. Want een oude gewoonte missen zou wel eens vroeger dan verwacht uitmonden in “heimwee” . Laten we hopen dat deze mogelijkse gemoed stemming lang weg blijft.

In die optiek vonden wij het opportuun om toch een bepaalde graad van comfort aan boord te creëren. Een zeer belangrijke is energie

Elektriciteit

Je kan niet zonder. Doe thuis de hoofd zekering maar even uit! Op 12 volt leven is een moeilijke met de luxe van vandaag. Dus installeerden we volgende zaken

  • lader omvormer 2000 watt van Victron
  • Batterij controller van Victron (een Cerbo met scherm had achteraf gezien toch nog beter geweest dan deze basis configuratie omdat je al eens tegen de limiet van en of de steiger of de omvormer gaat)
  • 4 zonnepanelen (Solara) met MPPT controllers (victron). Voor de 2 harde panelen aan de reling te bevestigen hebben we de laatste scepter vervangen door een stuk reling buis met RVS + en T connectoren (RVSland.nl)om de reling kabels zo te overtrekken (ipv vervangen) met reling buis profiel en uithouders (edelstahl-haese.be)
  • als leefbatterijen werden de 4 AGM van 110 Ah vervangen door 2 Lithium van 280 AH(PureAcell) Let wel op dat je de nodige aanpassingen doet aan uw alternator want Lithium batterijen laden anders op dan Lood of Agm’s.

Door al deze aanpassingen kunnen we een week in de zon voor anker gaan zonder een haven te moeten aandoen met steiger elektriciteit.

Gas

Dit was een moeilijke in de nasleep van de en,ergie crisis. Ik had voorheen kunststof gasflessen met een in houd van +- 7 liter. Die waren heel beperkt verkrijgbaar en zeker niet in Frankrijk en Spanje, ons doel voor de komende jaren. Dus terug overschakelen op Camping gas flesjes van 4 liter. Prijs zeer schommelend tussen 40 en 20 euro, en na 2 weken op! Wij koken veel aan boord en een ontbijt met een vers gebakken baquette of opgewarmd brood… dus elke dag de oven aan…

Myriam was al een tijdje aan t pushen om “zoals thuis” een Air Fryer aan te schaffen om eens een frietje te kunnen eten. Tja die friet kon ik wel missen. Maar het gas probleem deed mij dan toch overstag gaan. Een Philips basis modelletje van 1650 watt! Wow dat ding draait elke dag, broodje, toast, zelfs spek en gebraden kip, lamsboutjes en stevige dorade.

En die gedachte ging dan verder: we maken wel eens graag een soepje, bouillabaise, stoverij van rund of lam, rijst, grote stoom aardappelen, rog stomen …Een elektrische (Moulinex) multifunctionele stoom en presspot ! (1650watt)

Een koffietje moet ook niet meer met de fluitketel. Een waterkoker beneden de 2000 watt zijn we nog aan het zoeken

Verwarming en vocht

Gezien we ook een groot deel in de winter aan boord willen blijven, moeten we wel vocht en kilte buiten houden. We hebben een Diesel geventileerde verwarming (webasto), maar die maakt zeker ’s nachts redelijk veel lawaai. En verbruikt ook redelijk veel dure diesel! Daarom installeerden we een extra 220 volt lijn, enkel bruikbaar op walstroom, om een reeks kleine straling warmers (cfr badkamer verwarming)

Motor voor de bijboot

Je moet al voor uw eigen veiligheid een reserve bidon Diesel bij hebben. vroeger nog een bidon benzine en een fles 2-takt olie… Elk jaar kwam de gereedschapskoffer naar boven om die benzine motor zijn carburator en leidingen proper te maken want dat (rot)ding wou nooit na één tik starten. Weg ermee en een elektrische motor (Torqeedo 1103) vergelijkbaar met een 3 pk benzine. Je kan daar niet mee planeren maar die zotte jaren zijn voorbij dus rustig naar de wal en terug is voldoende. Met een volle lading en wat rustig aan (op 75%) rondvaren trek je het zeker een uur!

Multimedia

Als ik vroeger in mijn vrije tijd aan boord stapte zette ik prompt mijn gsm uit. Ik zei altijd dat er te midden van de zee geen zendmasten waren dus “onbereikbaar”. Een TV dat was voor landrotten.

Dat is voor een vertrekker natuurlijk helemaal anders! Je moet elke dag een weerbericht hebben, het thuisfront wil je wel horen en zien, en alles op die kleine iphone, desnoods ipad…

Pc verbinding en TV waren dus nodig. Ik plaatste een router aan boord met een mobiel internet kaartje onbeperkt (ttz 281 Gb) en hebben dan vrijwel overal verbinding. Bij grijze weeravonden even het nieuws en een favoriete reeks volgen. Beetje blog bijhouden en icloud bijwerken. Voldoende bites! voor uitgebreide PC werken en TV installeerde ik een grote stevige arm met een breed scherm zodat ik rustig aan tafel met een draadloos toetsenbord en muis kan werken.

Geef een reactie.

1 Reactie

  1. RIA VAN LANDEGHEM

    Fantastisch om dit allemaal te lezen. Ik geniet ervan…maar toch niet zonder gevaar zo’n zeiltocht…
    Wij hopen dat alles goed verloopt en vooral dat jullie blijven genieten.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *